Metoda

Joga jest nauką i praktyką życia w zgodzie z samym sobą, z innymi ludźmi i Wszechświatem.

Elementy jogi istniały we wszystkich cywilizacjach i kulturach, jednak swój najpełniejszy wyraz znalazła ona w Indiach.

Metoda stosowana w Instytucie Jogi pochodzi od mistrza B.K.S. Iyengara. Posługuje się nią największa liczba osób na świecie. 

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar (1918 - 2014) był jednym z najwybitniejszym współczesnych mistrzów jogi. 

Z chorowitego dziecka stał się symbolem zdrowia w kulturze indyjskiej i światowej. W wieku 16 lat podjął naukę jogi, a później sam został nauczycielem. Rozwinął i udoskonalił metodę swojego guru.

Od połowy XX wieku często wyjeżdżał na Zachód. Był tym mistrzem, który najbardziej przyczynił się do spopularyzowania sztuki jogi (zwłaszcza praktyki asan i pranajam). Podniósł jej praktykę na nieznane dotąd wyżyny precyzji i doskonałości. 
Przez całe życie szkolił zastępy nauczycieli, którzy prowadzą nauczanie jego metodą w setkach ośrodków na całym świecie. 
Przeczytaj więcej o Mistrzu.

Podstawą i jądrem metody Iyengara są asany - ćwiczenia z ciałem. Wzmacniają mięśnie i zwiększają ich elastyczność, zapobiegają zwyrodnieniom i chorobom stawów. Uwalniają napięcia psychiczne mające swoje korzenie w ciele. Następnym krokiem są pranajamy - ćwiczenia z oddechem - oraz głęboki relaks (śavasana) i medytacja (dhyana), które jeszcze bardziej regenerują ciało i uspokajają umysł. 

Metoda Iyengara charakteryzuje się niespotykaną nigdzie indziej precyzją i uważnością, a jej efekty docierają głęboko. Dzięki precyzji jest bezpieczna i przynosi szybkie rezultaty.

Ważnym jej elementem są rozwinięte techniki prozdrowotne wykorzystujące różne przyrządy (specjalnie zaprojektowane ławki, liny, paski, klocki itp.). Celem użycia tych przyrządów jest przyspieszenie postępu u osób zdrowych oraz pomoc osobom cierpiącym z powodu różnych dolegliwości i barier ruchowych. Nie ma ograniczeń wiekowych i zdrowotnych, są jednak przeciwwskazania co do wykonywania niektórych ćwiczeń. Na sesji jogi nauczyciel wskazuje właściwe sposoby praktyki przy różnych dolegliwościach. 

Korzystne efekty odczuwane są już na pierwszej sesji jogi i pogłębiają się w miarę praktyki. Nauka jogi mówi, że człowiek jest całością złożoną ze współzależnych elementów – ciała, zmysłów, myślenia, emocji, intelektu, intuicji, duszy… Oddziaływanie na dowolny z tych elementów powoduje automatyczną zmianę innych. W metodzie Iyengara zaczynamy od pracy z ciałem i oddechem w asanach, jednak efekty dotyczą również umysłu i ducha.

Niektóre efekty na poziomie ciała:

  • takie, które towarzyszą wykonywaniu zwykłych ćwiczeń ruchowych (poprawa krążenia, oddechu, kondycji itp.)
  • korygowanie asymetrii ciała i przywracanie prawidłowej postawy
  • rozciąganie przykurczonych mięśni i wzmacnianie mięśni zwiotczałych
  • zdrowie i elastyczność kręgosłupa i stawów
  • lekkość i gibkość
  • przywrócenie naturalnej wagi ciała
  • czystość w wyrazie twarzy
  • zdrowy wygląd oczu, skóry i włosów
  • przywrócenie magnetyzmu osobowości i blasku oczu

Niektóre efekty na poziomie psychosomatycznym:

  • poprawa jakości snu
  • rozluźnienie napięć, np. w brzuchu, barkach, karku
  • usunięcie nadmiernej potliwości i drżenia ciała w sytuacjach stresowych
  • regulacja wydzielania hormonów
  • przywrócenie naturalnego ciśnienia krwi
  • usprawnienie funkcji seksualnych
  • redukcja migren i bólów głowy

Niektóre efekty na poziomie umysłu:

  • stabilność emocjonalna
  • jasność myślenia
  • zdolność koncentracji
  • usprawnienie pracy organów zmysłów
  • poprawa pamięci

 Niektóre efekty na poziomie ducha:

  • pozbycie się głęboko zakorzenionych lęków
  • doświadczenie spokoju wewnętrznego
  • rozwój intuicji
  • większa świadomość kierunku i celu w życiu
  • uzdrowienie relacji ze sobą samym i otoczeniem
  • poczucie jedności ze Wszechświatem
Script logo